ماندالا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان
- نویسنده شهرزاد امینیان
- استاد راهنما صمد سامانیان امیر عباس محمدی راد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
تصور و ساختن نمونه های جاودانه ، یکی از آشکارترین تلاشهای انسانی است که از نخستین لحظات زندگی ، مرگ و زوال را به چشم می دیده و همه ی مظاهر دنیا را در حال فروریختن می یافته است. یکی از مهمترین نمادهایی که با جاودانگی و بی نهایت پیوند دارد نماد ماندالا است. در حقیقت انسان سنّتی ، مفاهیم جاودانه را دراین شکل مجسم کرده است. این تجسم، گاه به صورت تصویری ذهنی و گاهی نیز به شکل نمونه های بصری درآمده است. ماندالا در شاخص ترین تصویر خود از دو شکل بنیادی دایره و مربع تشکیل شده است. دایره به عنوان نمادی ازآسمان ، معنویت، کمال ، تمامیت و یکپارچگی روح و زمان و... است وکامل ترین شکل هندسی محسوب می شود دیگر شکل مهم که نماد مادی بودن و زمینی بودن است مربع می باشد مربع نیز نشان دهنده ماده، مکان ، زمین، استقرار ، استحکام ، سکون ، ثبات و نمادی از کل دنیاست. نقوشی چون مربع و دایره چه به صورت منفرد و چه در ترکیب با یکدیگر درمیراث کهن شرق باستان (قبل وبعد از تاریخ) بسیار دیده می شود که خالی از معنا نیستند شاید بتوان گفت هرجا دیدگاه انسان تقدس می یابد ماندالا نیز به وجود می آید. هر چند که از این دو نماد مادر سخن به تفصیل رفته است اما کمتر توجهی به ترکیب این دو شکل در نماد جهان شمول ماندالا شده است. نقشمایه هایی همچون ماندالا که از اشکال بنیادین تشکیل می شوند با خود مفاهیم بنیادینی را نیز همراه می کنند و در ترکیب باهم (تربیع دایره) معانی عمیق تری را نیز به وجود می آورند. این ترکیب نمادین در هنرهای سنتی هند، چین و ایران به وفور دیده می شود هدف کلی در این تحقیق ریشه یابی مفهوم نمادین ماندالا ، و ظهور آن در آثار بر جای مانده در هنر سنّتی ایران، و شناخت مفهوم و پیشینه آن در شرق(هند وچین) می باشد. اهداف جزیی شناخت نمادهای دایره و مربع و ترکیب آنها در قالب نمادهای بنیادین ، ظهوراین نمادهای بنیادین در هنرسنّتی، مقدس و در نهایت معرفی محدود آن دسته از هنرهای سنّتی که از این نماد به وفور استفاده کرده اند، می باشد بررسی مجزای دو نماد دایره و مربع در این سه تمدن شرقی نشان داد که زمین و آسمان معمولا با این دو نماد نزد تمدن های مختلف شناخته می شود، و اتحاد این دو، یعنی تربیع دایره، بیانگر یک مفهوم، یعنی شکستن بعد مکان و زمان می باشد. و مرکزیتی که در این اشکال ماندالاوار وجود دارد ضرورتاً مقدس است. حضور این همه شباهت در معنا و شکل گیری نماد ماندالا در این تمدن ها از سر اتفاق نیست و در نهایت هنر سنّتی برای نمایاندن تقدس ، شکستن بعد زمان و مکان و تصور نمونه های ازلی از این نماد استفاده کرده است. در کل نماد ماندالا هرچند به صورت اسم خاص در هنر هندی و به طور اخص تبتی استفاده می شود اما حضور آن در جایی که هنر سنّتی شرقی که بر اساس اهداف جاودانه شکل می گیرد، غیرقابل انکار می باشد.
منابع مشابه
نگارة ماندالا، ریختار ساخت اسطوره، حماسة اسطورهای و عرفان
ماندالا، دایرههای تو در تو و درهم تنیدهای است که از دایرهای مهین آغاز، و به دایرهای کهین به فرجام میآید و این دایرههای تو در تو دست کم برای فراهم آمدن حواس (تمرکز حواس) و دست بالا برای نشان دادن مرکز روان، یعنی «خود» بهکار برده میشود. این نگارة آن سری و جادویی، در باور ما، ریختار (= فرمول) ساخت اسطوره، حماسة اسطورهای و عرفان است، و حتی با نگاهی فراگیر، ریختارِ ساخت همه هستی است که ما در...
متن کاملاثر بخشی ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ماندالا درمانی در کاهش اضطراب نوجوانان انجام شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون گسترشیافته با یک گروه آزمایش و دو گروه مقایسه بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان گرمی با دامنه سنی 15 تا 18 سال تشکیل میدادند که از میان آنها 45 نفر بهتصادف انتخاب شد و در سه گروه، یک گروه آزمایش (15 نفر) و دو گروه مقایسه (هر گروه 15 نف...
متن کاملنگارة ماندالا، ریختار ساخت اسطوره، حماسة اسطوره ای و عرفان
ماندالا، دایره های تو در تو و درهم تنیده ای است که از دایره ای مهین آغاز، و به دایره ای کهین به فرجام می آید و این دایره های تو در تو دست کم برای فراهم آمدن حواس (تمرکز حواس) و دست بالا برای نشان دادن مرکز روان، یعنی «خود» به کار برده می شود. این نگارة آن سری و جادویی، در باور ما، ریختار (= فرمول) ساخت اسطوره، حماسة اسطوره ای و عرفان است، و حتی با نگاهی فراگیر، ریختارِ ساخت همه هستی است که ما در...
متن کاملنگاره ماندالا، ریختار ساخت اسطوره، حماسه اسطوره ای و عرفان
ماندالا، دایره های تو در تو و درهم تنیده ای است که از دایره ای مهین آغاز، و به دایره ای کهین به فرجام می آید و این دایره های تو در تو دست کم برای فراهم آمدن حواس (تمرکز حواس) و دست بالا برای نشان دادن مرکز روان، یعنی «خود» به کار برده می شود. این نگاره آن سری و جادویی، در باور ما، ریختار (= فرمول) ساخت اسطوره، حماسه اسطوره ای و عرفان است، و حتی با نگاهی فراگیر، ریختارِ ساخت همه هستی است که ما در...
متن کاملبنیاد نظری ماندالا و بازنمایی آن در قالی های چهار باغ
ماندالا از کهن الگوهایی است که مفهوم خود را در اغلب تمدن های بشری در قالب فرم اولیه دایره، مربع و یا ترکیبی از هر دو بازنمائی کرده است؛ این در حالی است که در جزئیات عناصر از فرهنگ بومی هر منطقه تأثیر پذیرفته و وجوه متفاوتی به خود گرفته است. از نظر مفهوم، ماندالا تبیین کننده مکان مثالی خدایان، معابد، وسیله مراقبه در سنت هندو و بودا است و تصویر کننده باغ بهشت و یا همان نقش جهان در سنت ایرانی است....
متن کاملتحلیل نماد ماندالا در منطق الطیر عطار از منظر روانشناسی یونگ
ماندالا از کهنترین نمادهای بشری و بیانگر منشا آفرینش است که بر اساس نظم میان وحدت اضداد (ماده و مینو) شکل گرفته است. از آنجا که ردّ پای نماد ماندالا در ساختار و نتیجهگیری پایانی منطقالطیر مشهود است، این نوشتار بر آن است تا وجوه تشابه نماد مذکور را در منطقالطیر عطار با روانشناسی یونگ مورد بررسی قرار دهد. مطابق نتایج، سالکان در منطقالطیر در جستجوی نظم فراموش شده پیشین، یعنی وحدت مینو و ماده ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده پردیس اصفهان
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023